9.6.08

Gammalt och nytt

Här kommer några bilder från min underbara helg tillsammans med Elina i hennes stuga i Skäran, som ligger utanför Ånäset.

Bussen stannar mittemot en gammal biograf etc som heter Royal. För tillfället huserar den en inredningsaffär/blomaffär och eftersom Elinas mamma ville titta lite på blommor gick vi också runt och spejade förtjust på allt fint. Först och främst är ju skylten hur fin som helst, synd bara att någon tyckte att tv-antennen skulle bo bakom den.

Det fanns gott om såna här saker, typiskt sånt som jag gärna köper utan att veta var jag ska ha det. Fast jag höll mig rätt bra och inhandlade bara en underbar spegel med snirklig guldram, som jag ska fota och blogga in när jag har tid.

Elina föll handlöst för den här soffgruppen och vem kan undgå att göra det, den är ju faktiskt alldeles underbar!

Så här nöjd och glad såg hon ut när hon provsatt i den. Notera också påsen precis till höger om hennes huvud, vi hade väldigt kul när vi upptäckte vad det stod på den vid ett senare tillfälle när vi tittade på bilderna i kameran och zoomade in.

Det fanns lite allt möjligt i den här affären, både gammalt och nytt.

Det mest magiska var nog ändå ljuset. Titta på de där fönstret och förundras. Båda längsidorna var täckta av såna här fönster och jag blev så avis - det är precis sånt här ljus jag vill ha i mitt hem.

Återigen, ljuset. Jag blev inspirerad att testa ett självporträtt under de förhållandena och det är ju fantastiskt hur bra ljus det var. Att jag sen fotade mot en spegel så att mina ögon ser lite lätt ofokuserade ut är en annan sak...

På väggen mot kassan hade de en helt underbar gammal skänk (eller kanske disk?) med små lådor. Det är härligt hur ämneslapparna vittnar om gamla tider, det var nykterhetsrörelsen, dagstidningar, västerbottniska konstnärer och svenska kartor. När jag betalade sa den trevliga ägaren att han hade sett att jag fotade skylten och sen gav han mig tips på några till fina skyltar att fota om jag skulle åka genom Ånäset, lite sådär som människor gör på små ställen. Allt som allt tycker jag verkligen ni ska stanna till och shoppa på Royal om ni har vägarna förbi Ånäset. Små pustar av gammeldags småstadscharm kan man aldrig få för mycket av.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails