23.10.06

"Förtärd av avund och självömkan..."

Dags för ett underhållande citat från Per Wästbergs memoarer. Lille Per är på kalas hos sin vän Hans Jacob Wærn "i Grev Magnigatan 10" som han uttrycker det, när följande scenario inträffar.

"Så delade Hans Jacobs mamma ut Buttericksordnar. De var vita och blå och såg ut som Vasaorden. Jag var förtjust i färgerna; i min anteckningsbok hade jag utnämnt den finska flaggan till den vackraste i världen. Allt vitt och blått gav mig en hisnande känsla, och bara för flaggans skull hade jag lärt mig några strofer ur Runebergs Vårt land. Jag stod sist i kön efter lekarna och alla fick en blåvit pampig orden utom jag som fick den tunnare Dannebrogen i vitt och rött. Jag blev så besviken att jag grät bakom en gardin. Förtärd av avund och självömkan gick jag hem och klagade för mamma. Jag insåg att jag fått det enda exemplaret, vackert i sin enkelhet, men jag tyckte inte om rött. Sedan dess har jag undvikit ordnar."

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails