19.6.11

En åskmolnsfärgad Shaelyn

Igår gjorde jag färdigt mitt senaste stickprojekt, en sjal som jag blev riktigt nöjd med. Mönstret heter Shaelyn och är stickat i ett garn som heter Madelinetosh Pashmina. Garnet är otroligt mjukt och lyxigt, det innehåller merinoull, kashmir och silke och är ett av mina favoritgarner någonsin. Det är lite tjockare än ett spetsgarn så den här sjalen kommer nog att bli perfekt när det är lite kyligare, men samtidigt så är den rätt luftig så den kan nog passa om man till exempel sitter ute en sommarkväll.

Färgen heter Stovepipe och är en slags obestämbar gråblå nyans. Först när jag fick hem nystanen blev jag lite fundersam om det skulle bli fint eftersom det var mer ljust i det än jag hade föreställt mig men nu när jag har stickat upp garnet så är jag supernöjd med graden av melering - jag tycker att det är fint att det händer något på de slätstickade delarna där det annars kan bli lite trist.

Här ser den lite mer grå ut, men färgen återges mest korrekt i de två nedersta bilderna. (Here it looks a bit more gray, the colour is more correct in the bottom two photos)



Det blev lite märkliga fotoposer ibland då Martin fotade medan jag snurrade runt, men det syns ju i alla fall hur sjalen ser ut. (Some of the poses look a bit strange because Martin took some shots while I twirled, but at least you can see what the shawl looks like)


...

I just finished my latest knitting project, a shawl that I'm really pleased with. The pattern is called Shaelyn and I knitted it in a yarn called Madelinetosh Pashmina. The yarn is so incredibly soft and luxurious, it contains merino wool, cashmere and silk and it's one of my favourite yarns ever. It's a bit thicker than a lace yarn so this shawl will be perfect when it's a bit chilier outside, but at the same time the shawl is quite airy so it'll probably be perfect if I sit outside on a summers eve.

The colourway is called Stovepipe and is an undecided mix between gray and blue. At first when I got the package I was a bit concerned that it was a bit too light in some places but once I started knitting with it my fears were allayed. I'm very happy with the variegated effect and I'm glad that something is happening in the stockinette stitch parts.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilken jättefin sjal! :)

Moa sa...

Tack så mycket Sofia! :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails