16.6.10

Ett nytt objektiv!

Jag har precis köpt ett nytt objektiv som jag är väldigt glad över. Tidigare har jag bara haft ett 50/1.4 samt ett kit-objektiv som följde med kameran. Mitt 50mm är jag väldigt förtjust i eftersom det blir så bra bilder med det, men det är ju samtidigt rätt begränsande med ett objektiv med fast brännvidd (det innebär alltså att det inte går att zooma, man måste själv gå fram och tillbaka för att "zooma"). Det nya är ett Tamron 28-75/2.8, som känns väldigt bra hittills.

Vi är just nu orkidévakter åt Malin och Daniel och passande nog hade jag fotat en av orkidéerna med mitt vanliga objektiv, så att man lätt ser skillnaden. Jag måste dock säga att bilderna ser riktigt tråkiga ut på bloggen jämfört med i datorn, mycket av lystern är försvunnen. Men det går ju tyvärr inte att påverka, så ni får tänka er att de skimrar lite mer :)

Den här bilden är fotad med mitt Pentax 50/1.4. Eftersom det har en närgräns på 45 cm kan man aldrig fota närbilder utan man hamnar en bit bort. Men ljuset i bilden blir alltid underbart.

Nya objektivet: Den här blev rätt oskarp, men jag gillade det drömska...

Det här blev verkligen en studie i aprikosrosa orkidéer, men jag hoppas ni ursäktar.

...

I've just bought a new lens that I'm very happy about. I only had a kit lens that is awful and a Pentax 50/1.4 that I really love, but it can be a bit limited with a set focal lenght since you have to "zoom" by taking steps back or forth. The new lens is a Tamron 28-75/2.8 which I'm very happy about so far.

Right now we're orchid sitters for my sister and her husband and I had shot one of the orchids with my 50/1.4, so it's easy to see the difference. I do have to say that Blogger is not good at showing photos, they look so lacklustre compared to how they look in the computer. But since I can't do anything about that you'll just have to add some imaginary lustre to them.

The top photo is shot with the 50/1.4. As you can't shoot any closer than 45 cm you can never get a close up. The light however is always stunning with this lens. The other photos are shot with the Tamron, I love being able to get closer. Number two is a bit unfocused, but I kind of liked the dreamy feeling. All in all I'm very happy with my new lens and I can't wait to shoot more with it.

3 kommentarer:

shanon sa...

Great shots Moa! What a pretty thing to babysit for, orchids! =) That lens looks really fun, I can tell already that you are going to work wonders with it.

Karin A sa...

Fina bilder och kul med nytt objektiv! :) Ser att du redan har lärt dig hantera det. Jag antar att du är nöjd med det men det vore roligt att höra mer när du använt det ett tag. Jag är nämligen på jakt efter ett bra normalzoom jag också. :) Ha det gott!

Kram Karin

Moa sa...

Shanon: Thanks a lot Shanon! I'm really happy with the new lens, it's going to be fun to have some more options when I shoot :)

I'm very happy to babysit their orchids, especially since they're in bloom. I think that's how they reasoned, that it was better that we should enjoy the beautiful flowers than that they should just be standing alone in their apartment :)

Karin: Tack så mycket! Det är lustigt hur man liksom måste "lära sig" ett nytt objektiv och känna in hur det fungerar. Jag längtar efter att få gå ut och fota lite mer så att jag lär känna det ännu bättre. Jag ska absolut berätta hur det känns efter ett tag! Det här objektivet från Tamron finns ju till flera olika kameror och det har fått väldigt bra kritik, så det kändes som ett bra val :)
Ha det fint!
Kram

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails