31.7.08

Luft och ljus för tillfrisknandets skull


Idag är jag hemma från jobbet med migrän, matthet och andra otrevligheter. Dagen har tillbringats först i soffan och sen, då vardagsrummet blev för olidligt varmt och kvavt, i en bakåtlutande solstol i skuggan. Dock tror jag att jag även haft lite feber, eftersom jag var tvungen att ligga under en yllefilt trots att det var 24 grader varmt.

För att vara sjuk har jag ändå haft det bra. Frisk luft är egentligen en utmärkt källa till uppiggning när man är hängig, det gör att allt känns mycket bättre. På det hela taget kände jag mig som en av patienterna i ett underbart radioprogram jag hörde förra veckan. Det var på den bästa kanalen P1 och handlade om ett tuberkulossanatorium i Finland, designat av Alvar Aalto och beläget i en luftig barrskog. Det invigdes på 1930-talet och då trodde man också att ljus och luft kunde bota de sjuka. Kvinnan som gjorde programmet samtalade med några guider om hur det var på den tiden och hon sa att hon föreställde sig hur de sjuka satt bakåtlutade i solstolar på balkongen med en filt över benen, läsandes en bok med den underbara utsikten i bakgrunden. Guiden svarade att de visserligen satt ute med filtar på sig, men att stolarna var anpassade för att lungorna skulle hamna i det bästa läget (och därmed ganska obekväma) och att det ansågs för ansträngande för dem att läsa - patienterna blev till och med upplysta om att överläkaren smygtittade på dem med kikare från sitt rum för att kontrollera att ingen bröt mot reglerna. Lyssna och njut!

Bild från disajn

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails