22.7.11

Sommar och smultron


Igår plockade jag lite smultron hos Martins föräldrar och tog hem för att fota. Jag ställde in kameran och Martin fick fota mina händer (jag ville inte ha några karlhänder i bilden nämligen), det var helt perfekt att ha en fotoassistent. Jag mutade honom med att han fick äta upp smultronen efteråt. Min noggranna redigering av bilden är förstås helt bortkastad på bloggen där Blogger helt mattar av färgerna, men om betraktaren lägger på lite mentalt solsken och mer intensiva färger så brukar det se mer ut som i verkligheten.

För mig är smultron riktigt somriga, mer än jordgubbar och annat som man kan äta året runt om än i frusen form. När jag var liten så hade vi en lekstuga på baksidan av vår radhustomt (de gjorde större radhustomter förr!) och bredvid stugan var det en liten rabatt med några smultronplantor. Den dag vi har ett hus tänker jag verkligen se till att plantera lite smultron för att förgylla sommarmånaderna med.

...

Yesterday I picked some wild strawberries at my parents in law's place and brought them home to take some shots. I made the camera settings and then I made Martin take some photos of my hands (I didn't want any man hands in the shot!). I bribed him by saying that he could eat the berries afterwards. My careful editing of the shot is of course completely wasted on Blogger but I find that if you add some mental sunshine and intense colours to the photo it looks more like it does in reality.

To me wild strawberries really connote summer, much more than strawberries and other berries that you can buy frozen all year round. When I was little we used to have a little play house on our backyard and next to that was a little flowerbed with wild strawberries. The day that Martin and I have a house of our own I will definitely plant some wild strawberries to brighten the summer months with.

2 kommentarer:

Karin A sa...

Det var intressanta att se bilden på Flickr också. Färgerna är olika men båda är fina! Söt bild, så passande med din somriga klänning bakom händerna och bären. :) Kram Karin

Moa sa...

Tack! Ja men visst är det helt otroligt hur olika bilderna blir! Jag tycker faktiskt att blogger skulle kunna skärpa upp sig lite på bildfronten... Kram

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails