28.2.09

Hemgjord hallonsylt

Förra veckan fick jag ett enormt sötsug och eftersom vi inte hade något godis hemma kokade jag lite hallonsylt av bär i frysen. Vi åt sen sylten varm till vaniljglass och det var hur gott som helst. Det är faktiskt mycket enklare än man kan tro att koka sylt, det tar ungefär 20 minuter och om man inte gör så mycket åt gången så äter man upp det så fort att det inte behövs något konserveringsmedel heller.

Jag använde ett recept från Arla, fast jag halverade allt och använde inget natriumbensoat.

1 kg hallon
1/2 dl vatten
7-8 dl socker
1 krm natriumbensoat

Rensa bären och lägg dem i en gryta. Tillsätt vattnet. Koka upp långsamt på svag värme under lock och fortsätt koka på svag värme i 5 min. Tillsätt socker, rör om och koka upp. Låt sylten koka på svag värme utan lock i 10 min. Tag bort eventuellt skum med en sked. Rör ut natriumbensoat med en liten mängd sylt och blanda sedan ner det i resten av sylten. Häll upp sylten på varma, väl rengjorda burkar och sätt genast på locket. Förvara svalt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails