18.2.09

Vita tulpaner

Här har vi en bild på mina Alla hjärtans dag-blommor. Tulpaner är en av mina favoritblommor, de är så våriga och fräscha. Jag gillar hur stjälkarna liksom gnisslar mot varandra när man håller i dem.

Det bästa med tulpaner är också att den säsong när de går att köpa är precis när ljuset håller på att komma tillbaka här i norr. Jag är inte speciellt förtjust i januari och februari eftersom det känns som en vägg av vinter och mörker som aldrig vill ta slut. Men ungefär samtidigt som tulpanerna kommer fram i affärerna så börjar det även bli ljusare ute och varje gång jag ser buketterna i affären känns det som en trevlig påminnelse om att våren är på väg. Runt påsk när tulpansäsongen sen tar slut, då är vintern äntligen över. Kanske ett något oklart resonemang, men tulpanerna känns för mig i alla fall som ett trevligt vårtecken, något man särskilt behöver just nu när termometern visar -20 C.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails