22.2.09

Rättningsarbete en snöig söndagsmorgon

Isrosor på sovrumsfönstret, det hade vi för någon vecka sen.

Det är söndag morgon klockan tio och jag sitter i soffan och rättar nationella prov i svenska. Martin jobbar extra idag, så jag tänkte passa på att göra bort lite arbete själv medan han är borta. Samtidigt som jag rättar njuter jag av godis och te. Det är ju så att när man gör något riktigt duktigt så måste man få muta/belöna sig själv lite för att orka med. Jag har bävat inför den här rättningen eftersom den är otroligt komplicerad och svår, men hittills har det gått ganska bra. Fast det tar en enorm tid, jag har bara rättat ett prov än så länge och det har tagit en hel timme.

Det finns en svarsmall som man utgår ifrån, vilket man ju kunde tycka borde göra rättningen ganska lätt - men så är inte fallet. Det finns kolumner för G-, VG- och MVG-lösningar med krav på vad varje nivå ska innehålla, samt exempel på elevlösningar. G-lösningarna är lätta att rätta, men sannerligen inte de andra. Att jämföra min elevs svar med exemplen och avgöra vad som egentligen finns med i svaret - om det är en förklaring av det ena men inte andra, eller ett omnämnande av båda men ingen djupare förklaring, eller om båda sakerna förklaras och tolkas fullständigt, det är inte gjort i en handvändning precis. Förhoppningsvis går det dock snabbare med resten av läsförståelseproven eftersom jag nu har läst in mig lite på alla svarsmöjligheter.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails