14.9.09

Glada snittblommor

Den senaste månaden har jag fått en massa fina blommor som jag har fotat men inte kommit mig för att visa. Det tänkte jag råda bot på nu.

Rosor är alltid vackra men ibland kan de vara lite svåra att sköta. Jag tänkte dela med mig av några tips som jag har lärt mig. Problem nummer ett kan vara att de böjer sig längst upp redan efter en dag. Detta går ju inte direkt att åtgärda, men om man snittar av stjälken så kan de flyta runt mycket vackert i en skål i fem dagar till.

Problem nummer två lärde jag mig av floristen där vi köpte rosorna till bröllopet. Hon berättade att man ska plocka bort de yttersta rosenbladen när de ser vissna ut. Detta kanske är självklart för alla andra, men jag hade aldrig tänkt på det. De vita rosorna ovan stod i nästan tio dagar tror jag och förutom att vi snittade om dem och bytte vatten var tredje dag så tror jag det beror på att vi tog bort halvvissna blad och lät nya, fina växa fram.




Martin köpte den här gladiolusbuketten åt mig på Maxi för typ 40 kronor och den stod också riktigt länge. Det är en liksom maffig snittblomma som ger stor effekt för bara några enstaka stjälkar. Jag brukar köpa hem blommor då och då (när jag inte får dem av min gulliga make) och det är verkligen ett trevligt inslag i hemmet som sprider glädje värd långt mer än de ca 50 kronorna de kostar.

4 kommentarer:

shanon sa...

Oh! I love the gladiolas! =) The are such an old fashioned flower to me. They remind me of my grandma. When I was little she always told me that she planted them because then there would be blooms on my dad's birthday. I tried to grow them here once and things did not turn out so well. Haha Nothing happened!

Moa sa...

Yes, they are very pretty flowers. Haha, too bad they hid in the soil and never came up! :) I wonder if they would grow in these harsh northern climates... I long for a garden so I can try growing different kinds of flowers...

Anna Riklund sa...

Ett annat klassiskt snittblomstips: Ställ dem kallt på nätterna (eller i dragigt fönster...) så håller de längre. Och passa solen, den får det att bildas bakterier i vattnet och då segnar blommorna ner och dör.

Jag sitter mitt emot två trädgårdsmästare på jobbet - det är rent av rysligt vad mycket jag lär mig här!

Kram /Anna

Moa sa...

Det med kyla har jag också hört, typ att man kan kan ställa dem i kylen (om man nu har plats för blommor i kylen!) men det med solen var nytt - tack för det! :)

Bra med läromästare :)

Kram!

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails