3.9.08

Blueberry pancakes


Just nu är jag riktigt förkyld och har så varit de senaste dagarna. Är det inte feber och matthet så är det en hosta som gör så att det känns som att lungorna ska lossna. En liten stunds fotoredigerande när man är lite piggare gör dock allt gladare. Här en bild på de fabulösa blåbärspannkakor, modell amerikanska, jag gjorde som brunch åt mig och Martin i lördags. Vi åt dem med jordgubbs- & limekesella och det var himmelskt gott. Ni ska så klart få receptet också.

Amerikanska pannkakor, 3-4 portioner

2 ägg
4 dl mjölk/filmjölk (eller hälften av varje)
2 msk olja/smält smör
2 tsk socker
3 krm salt
2 tsk bakpulver
1 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl

Separera äggvita och äggula i varsin skål. Vispa upp äggulor och socker. Tillsätt mjöl, salt, bakpulver och matfett, rör om väl. Häll i mjölk/fil och vispa till en klumpfri smet. Vispa äggvitorna hårt och vänd försiktigt ner dem i smeten. Bryn matfettet i en stekpanna och lägg i 1 dl smet åt gången, jag brukar få plats med tre pannkakor per stekomgång. Stek på medelstark värme och låt pannkakorna få fin färg på undersidan och bli knapriga i kanten. Vänd dem när de är håliga och nästan torra på ytan.

Bara som ett tips så är det lite knepigt när man ska vispa äggvitor till ett hårt skum, det får inte vara något vatten eller fett i bunken eller på visparna. Eftersom detta är ett grundrecept på pannkakor improviserade jag fritt och hällde i ca 1,5-2 dl blåbär och vände försiktigt runt dem i smeten. Lycka till!

2 kommentarer:

Anna Riklund sa...

Jösses vad fina! Och stackars dig som är sjuk - krya på dig raring.

Moa sa...

Tack x 2! Jag kände mig riktigt nöjd över dem faktiskt :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails