29.6.06

Mitt liv som statistiskt analysobjekt

Av någon anledning är jag en sån person som alla myndigheter, företag och statistikbyråer vill studera. Jag blir ofta utvald att delta i undersökningar kring allt mellan himmel och jord, typ Umeås lokaltrafik, mina shoppingvanor mm. Jag får också SIFO-undersökningar per mail som jag svarar på då och då. Det handlar om lite allt möjligt och som tack för hjälpen får man tillsammans med typ 20 eller 50 andra dela på en vinstandel i en premieobligation. Än så länge har jag inte vunnit något, men man vet aldrig.

Min maffigaste undersökningsmerit är dock att jag är med i Nielsenpanelens tv-mätning. Det innebär att jag har mätutrustning hemma som är kopplad till min tv, och jag får trycka på en speciell fjärrkontroll för att logga in när jag eller besökare slår på tv:n. Som tack för detta får jag två trisslotter varje månad, och av någon märklig anledning vinner jag rätt ofta på dessa - mindre summor visserligen men ändå. När jag själv köper lotter vinner jag typ aldrig. Tack vare att det är kul att känna sig speciell och utvald kan jag bortse från det faktum att mitt deltagande endast syftar till att undersöka vad personer i min åldersgrupp tittar på så kanalerna vet vilken reklam de ska placera var för bästa effekt...

Jag har reflekterat kring hur det kan komma sig att just jag lyckas bli utvald till alla dessa undersökningar. Min misstanke är att det finns hemliga enkät-kretsar där rykten sprider sig om vilka medborgare som lydigt svarar på sina frågor och trycker på sina panelknappar...

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails