26.6.08

Komfortbussen lever upp till sitt namn

Igår företog jag mig resan upp till Luleå och det var lite av en upplevelse faktiskt. Förutom mycket fin avvinkning från den finaste personen jag vet upphöjdes hela resan av en mycket söt resevärd modell äldre. Redan på hållplatsen kom denna äldre herre och sa på sin släpiga norrbottensdialekt att vi som skulle resa med expressbussen kunde åka med komfortbussen istället. Jag frågade om de tog kort och då visade det sig att kortläsaren var trasig så det kostade inte ens något att resa. Busschauffören sa att vi skulle få betala om de fick igång den under resans lopp, men jag kände att då busschauffören måste köra bussen så skulle knappast den söta pensionärsfarbrorn kunna laga apparaten.

Det var verkligen en upplevelse hur fint han skötte sitt uppdrag som resevärd. Först pratade han lite i mikrofonen och det var många tänkpauser och det gick inte fort, men jag kände mig sannerligen välkommen. Strax efter Sikeå kom han också runt med fika och frågade om man ville handla. Jag ville självklart det och med undantag för att jag var lite rädd att han skulle vingla omkull när han serverade kaffet på en buss som rörde sig så var det mycket trevligt. Jag dricker ju alltid mjölk i kaffet och när han kom upp för att ge påtår frågade jag om det fanns mer mjölk. Han sa på sitt sävliga sätt att han hade tänkt att jag nog skulle vilja ha det, och sen halade han fram ett litet mjölkpaket ur jeansfickan. Jag nästan dog, så charmerad blev jag. Sen hade jag faktiskt sån tur också att bussresan inte kostade något alls. Ett fint sätt att färdas på alltså.

4 kommentarer:

Arne sa...

Välkommen hem!!
Jag får säga det så här från långt bort men snart kommer jag hem och då kan vi ta det lite mer personligt.

Moa sa...

Tack! Blir kul att ses!

Anonym sa...

Åh, det låter som en trevlig bussresa. Härligt att det inte kostade något.

Hoppas att det gått bra att jobba idag.

Moa sa...

Tack så mycket, Sofia! Ja, det har gått rätt bra att jobba faktiskt - även om det förstås vore skönare att vara ledig... :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails