11.6.08

Naturen och behovet av stillhet

Jag har alltid varit något av en naturromantiker, visserligen en bekväm sådan, men ändock. Det är något så underbart att vara ute i naturen och bara uppleva hur träden och blommorna gör mig glad. Jag läste en artikel för några år sen om en studie som visade att människor som bodde nära skogen mådde bättre än de som inte gjorde det. Till och med ett foto på ett träd hjälpte till för att öka sinnesfriden.

Jag kände verkligen det när jag fick vara i Elinas stuga i helgen. Det är något alldeles särskilt med skogen och havet som är så underbart. Det är omöjligt att försöka uttrycka sig i frågan utan att hemfalla till klichéer, men det känns verkligen som att själen mår bra när man får inandas lite tallbarrsluft och känna doften av havet. Jag hittade två citat i frågan som jag tyckte var väldigt fina och sanna. Det får bli lite av målet för sommaren känner jag, att hitta tillbaka till stillheten, lugnet och mig själv.

"There is a way that nature speaks, that land speaks. Most of the time we are simply not patient enough, quiet enough, to pay attention to the story."
- Linda Hogan

"Those who contemplate the beauty of the earth find reserves of strength that will endure as long as life lasts."
- Rachel Carson

1 kommentar:

Anonym sa...

hejsan! Vad kul att hitta någon som också heter Moa Maria :D

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails