21.10.08

Martin hittade ett sällsynt stort lönnlöv

I helgen fyllde pappa 50 år, vilket firades med en stor fest. Jag, Martin, Malin och Daniel åkte upp tillsammans och hjälpte till med festligheterna. Förutom att tillreda potatissallad (enligt Anna R:s recept) fixade vi en del andra saker. Som det här med dekoration. Jag gillar verkligen höstlöv och tyckte det kändes bortkastat att inte utnyttja att pappa fyller år mitt i gula löv-säsongen. Alltså tog jag och Martin en paus från hackandet och rörandet och begav oss ut på höstjakt. Vi samlade rönnbärsklasar och försökte hitta så fina löv som möjligt.

Daniel, som hade krattat löv hela morgonen, hade noterat ett lönnlöv bland syrenlöven (en katt bland hermelinerna så att säga) som borde ha blåst in någonstans ifrån. Eftersom vi tyckte det vore fint att ha några sådana på bordet också, gick vi ett varv runt kvarteret för att spana omvi kunde hitta några lönnar. Mycket riktigt gjorde vi det. Lövet på bilden var det i särklass största vi hittade och det fick mig att tänka på en komisk liten notis jag såg i NSD förra sommaren. Det var ett litet foto på familjesidan under rubriken "För 50 år sen" och där avbildades en 10-årig pojke med ett stort löv i handen. Undertexten löd: "Sture Åkerlund från Svartbjörnsbyn hittade ett sällsynt stort blad från en asp". Alltså var jag tvungen att fota Martin på samma sätt.

2 kommentarer:

Arne sa...

Tack för att ni kom på festligheterna, och framför allt tack för all hjälp.

Kramar
Pa

Moa sa...

Det var bara roligt att få vara där! :)

Kram

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails