29.10.08

Skogsvaktarpasta


Igår lagade jag och Martin en riktigt god pastarätt och jag tänkte vara snäll och dela med mig av receptet.

Skogsvaktarpasta

400 g pasta
2 vitlöksklyftor
1 piri-piri
½ dl finhackad persilja
3 msk olivolja
200 g säsongssvamp
ca 300 g salsiccia (alt. annan stark korv)
1 dl torrt vitt vin
1 skvätt matlagningsgrädde
1 tsk salt
50 g parmesan

Finhacka vitlök, piri-piri och persilja och fräs i olivoljan. Skiva svamp och korv och tillsätt det i pannan. Fräs en stund innan du häller i vinet, vänta ytterligare någon minut innan du häller i grädden. Salta. Sänk värmen och låt dra på svag värme. Koka pastan al dente i välsaltat vatten. Häll den avrunna pastan i stekjärnet med såsen och rör om ordentligt. Strö över riven parmesan.

Det var det ursprungliga receptet. Vi gjorde på ett lite annat vis. Exempelvis fanns det ingen piri-piri på affären, så jag köpte en röd chilifrukt istället. Vi använde vitt matlagningsvin istället för riktigt vin. Och eftersom jag inte riktigt gillar svamp, och dessutom glömde att köpa det, så skippade vi det. Hur som helst så blev det riktigt gott och det kändes som en bra maträtt som går att variera i det oändliga beroende på vad man gillar eller vilket humör man är på. Dessutom gick den snabbt att laga, vilket alltid uppskattas. Så, det var dagens mattips.

Bild och recept från Damernas Värld, nr 12 2008

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails