1.1.09

Bokslut över 2008

Egentligen kanske bokslut över ett år bör göras på årets sista dag, men eftersom jag kämpade med trötthet efter influensan igår orkade jag inte göra något ambitiöst blogginlägg. Å andra sidan kanske det är rätt passande att göra ett bokslut när årets alla dagar är förbi. Här är den i alla fall, min lilla återblick över 2008, ett år som började tufft men blev bättre och bättre ju fler månader som gick.

Efter de första skrala och jobbiga månaderna blev jag i slutet av mars äntligen klar med mitt examensarbete och blev samma vecka uppringd och erbjuden ett vikariat fram till sommaren som SFI-lärare i Nordmaling. När sommaren var slut och jag precis börjat oroa mig för hösten så blev jag uppringd av en liten friskola och erbjuden ett fast jobb där. Så jobbmässigt har det verkligen ordnat sig bra på alla sätt och vis.

2008 var också året då jag mötte Kärleken med stort K. Känslorna växte fram gradvis hos mig under våren, och efter några ovissa veckor i maj/juni då jag varken kunde äta, sova eller koncentrera mig på något annat än att tänka på Martin kom det äntligen fram att kärleken var besvarad.

Mitt smarta knep var att fråga om han ville se en fotbollsmatch med mig under Fotbolls-EM. Som Martin påpekade precis idag när vi kom in på saken så har han aldrig sett röken av något sportintresse hos mig sen dess, nu är det snarare så att jag suckar när han vill titta på Sportnytt eller skidskytte. Fast det går ganska bra att kompromissa i dylika frågor, Sportnytt för Project Runway och Star Wars för Stolthet och fördom.

I oktober bestämde vi oss för att flytta ihop på riktigt och det är ett beslut jag aldrig har ångrat. Det är ju alltid mycket jobb med en flytt, men det här är den bästa av alla flyttar jag har gjort.

En underbar sak med att bo tillsammans är att äta frukost i hop. Det bästa är på helgerna när vi myser i soffan och ser film samtidigt. En enda gång har jag klivit upp tidigt en lördagsmorgon för att göra amerikanska pannkakor med blåbär till lyxfrukost, men jag tyckte det var så duktigt att jag gärna skryter om det fortfarande.

Det är intressant det där med att slå ihop två bohag till ett. Det finns ju en viss potential att det kan vara besvärligt, men det har faktiskt gått väldigt bra. Numer samsas Martins stilrena och moderna inredning med min antika byrå och de teakmöbler jag ärvt av farmor. Men det känns mest hemtrevligt tycker jag och jag är otroligt förtjust i de träfärgade dalahästarna som bor i hallen. Det är väldigt roligt att utveckla sin stil tillsammans och det blir spännande att se hur vi kommer att ha det om några år när vi har hunnit bo ihop oss ännu mer.

I november var det äntligen dags för förlovning. Martin friade på det mest vardagsromantiska sätt man kan tänka sig och det var hur perfekt som helst. Nu längtar jag bara efter fortsättningen. Jag har en känsla av att 2009 kommer att bli det bästa året hittills i mitt liv och det är med stor förväntan och glädje som jag vill önska alla mina läsare ett gott nytt år.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med sporten var verkligen ett coolt drag - känner ingen mindre sportintresserad än dig...men i krig och kärlek är alla knep ok. Kram ma

Moa sa...

Hehe, man gör vad man måste för att snärja den man vill ha :)

Anonym sa...

Godt nytt år, Moa :) Måtte 2009 bli det beste!

Moa sa...

Tack så mycket! Gott nytt år på dig med :)

Nea sa...

Ja, du Moa året som gått har sannerligen varit både upp och ned. Samma för mig. Det har nog varit det mest omtumlande året i mannaminne. Har fortfarande inte kommit över allting som hänt. Nu försöker jag samla mig inför 2009 och hoppas att det kommer att bjuda på positiva upplevelser och särskilt ett lugn utan dess like. Kram Linnéa. PS: Tro´t eller ej, men jag ska försöka mig på att blogga igen... ;o)

Moa sa...

Ja, 2008 var verkligen fyllt av ups and downs, men de bra sakerna för mig var så bra att allt annat var värt det. Hoppas att vi båda får ett lugnt och skönt 2009!

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails