21.2.07

Grammatiklektion, nummer ett

Idag höll jag min första egna lektion och den var på temat grammatik. Jag höll en femton minuter lång genomgång av vad ordklasser var och hann med att prata om substantiv och verb innan jag bedömde att deras uppmärksamhet totalt svävat iväg. Därefter skulle de arbeta med att markera verb och substantiv i två texter samt klassificera substantiven efter numerus, bestämdhet och genus.

Somliga blev naturligtvis klara redan innan rasten, men det är omöjligt att veta hur länge de kommer att hålla på med något. Det blev hur som helst rätt bra, för vissa behövde ganska mycket hjälp så jag kunde ägna mig åt dem medan de som var färdiga satt och läste varsin bok. Eller, ja, somliga läste och andra ägnade sig åt rackartyg, men allt som allt tyckte jag att det gick ganska bra. Ganska ofta stänger de bara av när de möter begrepp de inte förstår, som substantivets obestämda form. Jag måste erkänna att jag känner mig lite som Moder Theresa när jag kan lugna de panikslagna 17-åriga killarna genom att tålmodigt förklara vad något betyder och hur man kan veta vad som är vad. Känslan när de plötsligt förstår och kan besvara frågan är helt underbar och det är den som gör läraryrket så roligt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails