12.2.07

Idag träffade jag Sagoprinsarna

Oj, oj, oj så slut jag känner mig! Idag var första praktikdagen och även om den var hur ostressig som helst så var den lång och full av nya människor och nya intryck. Jag fick kliva upp 06.10 för att hinna till skolan till 07.45 när jag skulle möta min handledare så jag känner mig rätt utsjasad av den anledningen också. Min handledare visade sig förresten vara hur gullig och trevlig som helst, vilket känns skönt.

John Baugergymnasiet är en friskola med cirka 350 elever som ligger i ett K-märkt hus på regementsområdet och de har främst lite specialutbildningar som IT & Media, Entreprenör, samt något idrottsgymnasium. Alla lärare och elever har varsin bärbar dator vilket är hur praktiskt som helst: eleverna lämnar in sina uppgifter digitalt, lärarna fyller i närvaro i sin dator plus att man kan lägga ut "stenciler" digitalt så att eleverna kan hämta hem dem. Tänk så mycket tid och pengar man ska spara på att slippa kopiera dagarna i ända. Imorgon kommer jag att få min egen dator som jag får ha medan jag är på skolan.

En bidragande orsak till att jag känner mig så harmonisk efter en lång dag är att eleverna har 3-timmarspass, vilket innebär att man inte stressar mellan 8 lektioner på en dag utan att man endast har två pass. I varje pass har man dessutom en halvtimmes rast, så på det hela taget är det väldigt trevligt organiserat. Som en extra bonus så har inte klasserna traditionella siffer- och bokstavskombinationer utan har namn inspirerade av John Bauers illustrationer: sagoprinsen, skogstjärnen, skutt och bergatrollen. Magiskt fint, faktiskt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails