27.2.08

Förnuft och känsla

För mig som älskar filmer baserade på Jane Austens böcker har det verkligen varit goda tider. De senaste månaderna har jag sett nyinspelningar av Northanger Abbey, Persuasion, Mansfield Park (fast när det gäller den gillar jag varken riktigt filmen eller historien) och nu senast Sense and Sensibility. Det kan ju vara med lite skräckblandad förtjusning jag ser dessa nyinspelningar eftersom jag gillar de äldre filmerna så mycket, men jag brukar oftast gilla alla BBC-versioner. De har ofta lite olika stilar och toner och det brukar bara vara kul med en annorlunda tolkning.

Som Förnuft och känsla, jag älskade Ang Lees stillsamma och ytterst vackra filmatisering - men jag gillade också verkligen den lite mer dramatiska och passionerade nyinspelningen. Här var det plötsligt lite rivalitet mellan Willoughby och Colonel Brandon och det blev till och med en liten rafflande duell i gryningen. Så mitt tips är alltså att se denna trevliga lilla miniserie.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag gillar oxå Jane Austen filmatiseringar! Ska absolut se "sense and sensibility" i denna version.

Moa sa...

Ja, det är ett hett tips! :) Jag önskar så att hon hade skrivit fler böcker så det hade funnits mer att läsa och fler filmer att se :)

Anonym sa...

Jag älskar verkligen oxå Jane Austens alla böcker och filmerna, den enda jag inte har sett är Mansfield Park...

Moa sa...

Ja de är underbara, fast Mansfield park är jag inte så förtjust i. Men det kan ju vara kul som utfyllnad ibland :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails