5.11.08

Hempysselslängtan

Den senaste tiden har jag känt ett väldigt stort sug efter att hitta på små finurliga pysselprojekt till hemmet. Jag och Martin har exempelvis ett projekt på gång med en sänggavel som jag tror kommer att bli hur fint som helst, men det ligger på is tills flytten är färdig. Ett lite mindre projekt är att köpa färg och måla några hyllplan och konsoller som hans föräldrar köpte åt oss på IKEA. Vi ska sätta upp dem ovanför datorn i sovrummet (så fort vi kan låna en slagborr) för att få till någon slags kontorsyta. Det är ju inte optimalt att ha kontoret i sovrummet, men det får liksom inte plats någon annanstans.

Mitt senaste projekt kom jag på igår när jag vaktade mina elever medan de gjorde en svenska-diagnos. Sen tidigare äger jag två Billy-bokhyllor från IKEA, en silvergrå och en bokfärgad. Detta beror på att de inköptes vid olika tillfällen och den förstnämnda när jag precis flyttade hemifrån och inte hade så praktisk smak. Min smarta tanke är nu att vi ska måla båda två så att de blir samma färg, mest troligt en antikvit, och så får de stå i gången mellan vardagsrummet och hallen. Tidigare hade vi tänkt trycka in ena hyllan i sovrummet och slänga den andra, eftersom man ju inte vill ha två olika hyllor bredvid varandra. Den här lösningen är dock mycket bättre på alla sätt och vis. Jag var först lite osäker på om det alls går att måla bokhyllor av detta slag, men efter ett samtal med en man vid namn Karlsson på Färg och tapet i Umeå, så känner jag mig lugn. Det enda man behöver göra är att mattslipa ytan lite och sen grunda och måla. På detta sätt får vi för några hundralappar två hyllor som är som nya, vilket känns helt perfekt. Det går förstås åt några arbetstimmar också, det får man ju inte glömma bort i sin omgörningsiver, men det känns ändå roligt eftersom jag tror slutresultatet kommer att bli så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hempyssel er kult. Bokhylle-prosjektet er en god ide. De blir sikkert kjempefine.
Jeg lager julekort i disse dager. Det er gøy.

Moa sa...

Ja, jag hoppas att bokhyllorna kommer att bli fina... Vi får väl se när vi har tid att börja med dem, men det är en annan sak :)

Kul med julkort! Jag hoppas jag hinner få till några fina hempysslade jag med :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails