9.11.08

Nytt liv


De senaste två månaderna har jag och Martin glatt oss åt att vår orkidé har börjat skjuta en ny stängel och nu har det faktiskt bildats knoppar som förhoppningsvis snart blommar. Jag fick den när jag fyllde år i början av våren och den blommade så vackert fram till sommaren, innan båda blomstänglarna plötsligt vissnade och dog. Utan någon större förhoppning har vi sen fortsatt att vattna den troget under sommaren och hösten och nu äntligen verkar det ge utdelning.

PS. Som en extra bonus får ni en bild på några nya luftrötter som håller på att växa upp. Jag tyckte det såg ut precis som benen och rumpan på en skalbagge som liksom håller på att borra sig ner i jorden.

6 kommentarer:

shanon sa...

It looks like all your care and patience is going to result in some pretty flowers! =) That is always such a great feeling. It's sort of a relief but it's also magical in the way things come back around. I never expect it!
And I totally see the beetle butt. ; )

Moa sa...

Yes, I'm very happy about the new buds. We're just waiting to see which day the flowers start to bloom, but orchids are kind of slow so it might well be another couple of weeks :)
Haha, I'm so happy that the translator tool understood how to translate beetle butt. All's well with the world, then :)

shanon sa...

LoL, Moa! =)

Anonym sa...

Raring! Mina sms vill inte gå iväg, så jag tittar in här istället. :) Klart att vi kan skypa en annan dag. Förstår att du var trött igår, och även att du har mycket att fixa med. Du vet, jag hänger på din blogg. :) Jag är så glad för er skull. Du är ett kap, Moa! :) Vi har besök ikväll, men vi kan höras snart igen. Kramar Anna O.

Anonym sa...

Angående er orkidé. Det har blivit en av mina favoritblommor. Man kan tro att den aldrig skall blomma igen när grenarna torkat, man plötsligt så börjar de söta blomknopparna växa och slå ut. Man blir så lycklig. Jag ger min orkidéenäring ibland.

AO

Moa sa...

Hej söta Anna! Ja, det blir jättekul att prata! Är hemskt nyfiken på att höra allt om hur du har det där nere... :) Och tack så mycket, det värmer. Du är ju förresten ett toppkap själv :)

Angående orkidén så är det ett mysterium hur dessa ska skötas. Vissa säger att de ska duschas, andra att de ska doppas i vatten, ytterligare andra att de ska vattnas som vanliga blommor. Näring är bra säger vissa och andra tycker inte det behövs, jag är förvirrad - men eftersom den verkar blomma just nu så får den samma skötsel i framtiden :D

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails