28.11.08

Ordkonst


Igår hittade jag en riktigt rolig hemsida där man kan göra snygga grafiska skapelser med ord. Det hela går till så att man kopierar in en tex, jag använde min favoritdikt Den dagliga kärleken av Maria Wine, och sen plockar den upp de vanligaste orden i texten och gör ett slags ordmoln av dem. Därefter väljer man typsnitt, färgskalor, hur orden ska arrangeras och så vidare.

Jag tyckte det blev riktigt fint och blev lite inspirerad att skapa något liknande i Illustrator som går att trycka upp och hänga på väggen. När det handlar om stora enhetliga färgfält är det bäst att gå till ett tryckeri, har jag lärt mig av egen erfarenhet, då vanliga hemskrivare oftast inte klarar av att göra det fint. Detta är möjligen ett av de många projekt jag vagt drömmer om, men som aldrig tycks bli av.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails