19.11.08

Jobbstress

Den senaste tiden har jag varit otroligt stressad över jobbet. Det är ju alltid jobbigt när man är ny både i yrket och på arbetsplatsen. Läraryrket är heller inte det lättaste att komma in i, då det är så vansinnigt många delar som ska stämma. Det är nog svårt att hinna med den egna planeringen och rättningen, men sen är det en hel massa andra saker också.

Saker och ting tar ju oftast längre än vad man tror också - idag har jag exempelvis ägnat nästan fyra timmar åt att kopiera upp häften inför imorgon. Naturligtvis berodde det till en viss del på felande teknik (kopiatorer är något man som lärare känner en viss hatkärlek inför), men ändå. Nåväl, nu är jag åtminstone klar med det och kan ägna mig åt att planera upp övriga momentet - något som måste bli klart inför imorgon, så det är bara att jobba på. Men jag känner mig ändå mycket duktig idag, eftersom jag fått så mycket gjort. Jag har även ringt föräldrarna till de elever jag är mentor för och bokat in tid för utvecklingssamtal. Detta är något jag har gruvat mig för hur länge som helst, så det känns riktigt bra. Utvecklingssamtalen innebär förstås att jag måste sätta mig ner och skriva omdömen om alla elever i alla ämnen jag har, men det var en senare fråga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har to foreldre som er lærere og kjenner igjen tingene du beskriver. Du kommer nok til å klare alt til slutt :)

Moa sa...

Ja, det är nog samma för de flesta lärare tror jag... Tack för uppmuntran! :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails