13.12.06

En madeleinekaka med smak av holländsk jul

Helt plötsligt fick jag en smakförnimmelse av hur holländskt julgodis smakade och började då minnas hela jultraditionen i Holland som är annorlunda mot för i Sverige. Den holländska "tomten" heter Sinterklaas och man firar hans födelsedag som äger rum den 6 december. Kvällen innan gäller det att ställa fram lite proviant till honom och hans hästar och på morgonen har han då lämnat presenter åt en.

Jag minns att det också brukade vara stora parader i stan där Sinterklaas kom gående tillsammans med sina medhjälpare som kallades Zwarte Piet (såhär i efterhand får jag lite obehagliga slav-vibbar men den här typen av traditioner kanske inte ska granskas så noga) och dessa hjälpredor delade ut godis till barnen i publiken. Det var smaken av dessa godisar som kom till mig, jag vill minnas att de såg ut lite som mandelbiskvier ungefär fast de smakade annorlunda.

I samband med detta så brukade vi på skolan få dra ett namn på en klasskompis som vi skulle ge en julklapp till. Denna julklapp skulle sen gärna slås in på ett speciellt och fiffigt sätt och gärna med ett rim som handlar om personen som ska få gåvan. Mitt minne känns ganska luddigt när det gäller detta, men jag tror att jag fick en present som var inslagen i en jättestor snögubbe eftersom jag kom från det snöiga och kalla landet Sverige. Sammanfattningsvis kan man väl säga att den riktigt stora fördelen för mig och min syster var att vi firade både Sinterklaas och julafton!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails