26.12.06

Tågresande: en utredning

På torsdagkväll är det dags för mig att resa söderut. På grund av sent bokande fick jag nöja mig med nattåg, vilket väl känns sådär. Det är så trist att resa själv, och bökigt också då man själv måste hålla rätt på alla väskor, perrongnummer och så vidare. Jag känner mig alltid lite smått panikslagen när jag reser själv, jag är övertygad om att jag kommer att gå fel, att det ska bli något fel på bussen som ska ta mig till flyget eller liknande. Till sist löser sig ju det mesta, men då är jag alltid så sjukt uppstressad att det inte direkt går att njuta av resan. Men jag försöker att se nattågsresan som ett mysigt äventyr - och, som min nya catch phrase lyder, jag har ju min rosa iPod som sällskap. Eftersom jag just nu lyssnar på Harry Potter and the Prisoner of Azkaban kan jag låtsas att jag reser fram på The Hogwarts Express, alternativt att jag befinner mig på Orientexpressen och snart kommer att träffa en stilig främling som bjuder mig på middag i restaurangvagnen. Allt blir så mycket trevligare med en livlig fantasi och dubbelt så när det är lyx med i spelet!

En intressant sak är att man kan boka damkupé eller mixed. Jag valde det förstnämnda, och ärligt talat känns det skönt att man kan göra det, men ändå... det är lite märkligt att denna uppdelning fortfarande finns. Det måste vara en kvarleva från äldre tider då det var ett socialt tabu att män och kvinnor sov i samma rum. Det är ju på ett sätt diskriminerande också att männen antas tycka det är helt ok att sova i samma rum som kvinnor, men inte tvärtom. Nåväl, så länge det är möjligt kommer jag och andra pryda fröknar att sova i damkupéer.

Bilder på Orientexpressen från Milanomia, Linternaute & Touristie

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails