21.12.06

Händelser på buss

Bussresor som jag är med på brukar ofta vara lite lagom händelserika och så var också denna. Till att börja med var bussen lite sen och chauffören var oerhört stressad. Jag tycker ofta man kan få känslan av att man som passagerare är ett irritationsmoment de måste hantera istället för själva föremålet för deras service. Det här uttrycket om att busschaufförer är glada typer måste härröra från en mindre stressig tidsålder helt enkelt. Till att börja med så lyckades jag fixa så att jag och Malin fick sitta tillsammans genom att jag snällt frågade en man om han hade lust att hoppa fram till en ledig plats på raden framför. Det känns alltid lite jobbigt att vara så bökig, men samtidigt skulle han ju ändå ha fått sitta bredvid någon okänd så det här är bara lite jobbigare. Det roliga var dock att kvinnan han hamnade bredvid pratade med honom utan uppehåll hela resan upp, så frågan är om han bittert ångrade att han var så snäll mot mig.

Innan vi ens han åka iväg från stationen gick en film igång, men det kom inget ljud i hörlurarna och dessutom sa en tjej på raden bredvid att det var samma film som de visat nyss. Turligt nog, för det var en film med Eddie Murphy och inte mycket gott kan komma av en film som han är med i. Istället blev det en presidentfilm med John Travolta och Emma Thompson, den var inte speciellt bra men den fyllde ändå tiden. Trots att det var många välrenommerade skådespelare så kändes scenerna ofta väldigt spelade. Kathy Bates spelade någon slags detektivaktig person som levde för att, som hon sa, reflektera solen från det blivande presidentparet. Filmen var full av den typen av väldigt svulstiga uttalanden som kändes osannolikt överdrivna.

Efter filmen ägnade vi oss åt lite klassiskt lekande för att skynda på resan. Vi turades om att tänka på en person och så fick den andra gissa vem det var med hjälp av ja- & nejfrågor. När jag försökte gissa vem Djingis Khan var och upprepade orden politiker, mongol, ~1000-tal vände sig mannen framför sig om lite halvt och såg mycket förbryllad ut. Men den sista timmen formligen flög fram, så leken är ett hett tips för alla långfärdsåkare.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails