6.12.06

Vad kommer de att tycka om Gregory Peck?

Jag har just sett klart To kill a mockingbird som jag ska visa för mina nior. Det är en väldigt bra film men jag känner mig ändå lite nojig över hur den kommer att bli emottagen. När jag föreslog den för mina handledare som alternativ till A time to kill så var det ju för att den var kortare men tog upp samma teman som den filmen - alltså rasism i ett rättegångsformat med bra argumentationer (eftersom det är temat för det här momentet). Problemet är att det var hemskt länge sen jag såg den och när jag nu gjorde så tycker jag inte alls att det var samma fokus på rättegången som jag mindes. Det finns massor att diskutera kring barns sätt att se på tillvaron, rasism, fördomar, okunskap och rädsla för det okända men det är ju inte egentligen temat för momentet, samtidigt så är det förstås saker som man enligt läroplanen också ska väva in i sin undervisning så det är ju förstås bra ur det perspektivet.

En annan aspekt av det hela är att med tanke på vissa främlingsfientliga tendenser bland eleverna så kan det kännas lite dumt att visa en film där "the good guys" använder ord som idag anses rasistiska. Men jag väljer att se det hela som en utmaning, att få dem att förstå hur rasism har visat sig i olika tidsåldrar och på olika platser och att där filmen utspelar sig (i 1930-talets södern) så är situationen väldigt annorlunda mot för dagens Sverige. Jag tänkte också att vi skulle diskutera lite hur rasism i Sverige kan se ut idag, för här har vi ju inte så stora problem med de djupt liggande motsättningarna mellan bomullsodlingsägare och forna slavar precis. Typiskt nog är det precis när jag ska hålla den här diskussionen som min lärare från universitet ska komma och bedöma mig, jag gör det typiskt svårt för mig själv som vanligt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails