1.1.08

Nya året är här

Jaha, så var det ett nytt år. Det känns ju förstås inte så annorlunda jämfört med igår, men det är ändå trevligt med en fräsch start. 2008 kommer att vara året då jag fyller 27 och förhoppningsvis blir en riktig vuxen med jobb och allt.

Det nya året blev i alla fall fint infirat med en middag tillsammans med ett gäng vänner. Vi åt underbar middag och till efterrätt en av de godaste chokladkakor jag någonsin ätit: marmorerad chokladkaka med ricottaost. Tyvärr kan jag inte äta så mycket av mäktiga tårtor, men de tuggor jag fick i mig var himmelska - den var lätt och fluffig och riktigt smälte på tungan. Jag måste komma ihåg att be bakmästare AL om receptet. Nu så här på nyårsdagen borde jag komma igång med uppsatsskrivandet igen, men när man somnat vid 04 och vaknat vid 10 känner man sig inte jättepeppad på att vara akademisk.

4 kommentarer:

Anders Lindgren sa...

Det där var ju ett mycket fint betyg du gav åt min kaka, så då kan jag ju givetvis inte undanhålla receptet från dig.

Du kan även få bli en av de första att läsa min nya bakningsblogg "A Doctor in the Kitchen"på http://adoctorinthekitchen.blogspot.com/ där jag nu äntligen gjort slag i saken och postat något (receptet till kakan alltså).

Moa sa...

Ja, men den var ju verkligen fantastisk! :) Kul med en bakningsblogg, då får jag titta in där när andan att göra något smaskigt faller på - men du borde ju ha foton på allt du bakar så man vet hur det borde se ut när det är klart :)

Anders Lindgren sa...

Jo... Bilder vill jag ju ha, och det är väl tanken i framtiden också. Ska även försöka lägga upp en del bakverk som jag gjort tidigare och som jag tagit bilder på. Kakan vi åt på nyårsafton var ju dock inte så väldigt spännande att se på heller....

Är ju dock inte jättelätt att ta bra bilder på sånt man bakat, så det är en typ av fotografering jag skulle vilja bli bättre på. Om du kollar på foodbeam-bloggen som fanns länk till i posten om kakan så har hon ofta väldigt bra bilder på det hon bakat...

Moa sa...

Ja, matfotografering är en konst i sig. Ett tips är att fota med ett så litet skärpedjup som möjligt för att riktigt fokusera på kakan och så mitt standardtips när det gäller fotografering: böj på benen! Alla bilder blir bättre när det inte är flygfotografering :) Jag håller med dig om att foodbeam-bloggen har snygga bilder, du får se och lära helt enkelt :) Och kakan från nyår såg ju hur smaskig ut som helst, uppskuren i en bit på ett fat :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails