27.4.08

Objektivköpandets vara eller inte vara

Nu sen jag blivit med systemkamera så sitter jag och drömmer om fantastiska objektiv. För det är ju inte som att allt är klappat och klart med objektivet som följer med kameran. Man vill ha objektiv i olika längder för olika syften och helst ska de alla vara ytterst ljuskänsliga (vilket såklart gör dem mycket dyrare). Pappas kollega ska åka till USA i veckan och då ska pappa beställa ett 50mm/1.4 åt mig, ett sånt som jag just nu lånar av pappa. Det är helt sanslöst billigt med tanke på hur bra det är och det är precis ett sånt som jag behöver för att exempelvis kunna ta bra bilder på småsaker inomhus.

Men sen såg jag även objektivet här ovan, ett lyxigt telezoom på 50-135/2.8 för det facila priset av 8335 kr på Cyberphoto.se, men endast ca 4800 kr om man köper det i USA. Det är lätt att bli snärjd av hur mycket billigare det är i Sverige, men det är nästan lika dyrt som en ny dator och det kommer att få gå före, eftersom min nuvarande börjar bli lite medelålders och tycker det är jobbigt när jag kör Photoshop och andra favoritprogram. Ack, lyxkonsumtionens snåriga villostigar.

2 kommentarer:

Arne sa...

Du får akta deh så att du inte drabbas alltför mycket av LBA.

Moa sa...

hm, jag tror att jag redan är på god väg att få den sjukdomen... :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails