13.3.08

Brysselkex, minsann

I eftermiddags blev jag så sugen på något sött och tog en paus i uppsatsskrivandet för att sno ihop några kakor. Efter lite bläddrande i Sju sorters kakor fastnade jag för brysselkex, något jag aldrig tidigare provat att baka (och inte att äta heller, tror jag). De skulle rullas i socker och då passade jag på att färga sockret grönt för en lite roligare effekt. Jag hade hellre haft rosa kex men jag hade ingen röd karamellfärg. Jag kan verkligen tipsa om detta recept, de var perfekta att smaska på till eftermiddagsteet. För en extra smälta-på-tungan-effekt hällde jag i det som var kvar av snabbmarzan-pulvret sen jag bakade syltkakor.





12 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag dör! sånna där bakade jag när jag var liten :D

Moa sa...

:) Ja, de har något nostalgiskt över sig. Många av kakorna i Sju sorters kakor har en liten infälld kommentar typ "Prisbelönta 1945" och dylikt :)

Anders Lindgren sa...

Regel nr 1 för blogginlägg med bilder på kakor och andra bakverk:
Postar man en beskrivning och/eller bilder av bakverk, så MÅSTE man även posta receptet, eller åtminstone en länk till receptet...

Anonym sa...

det ska provas ! :o)

Moa sa...

anders: Sorry, jag bara antog att alla har Sju sorters kakor hemma :) Receptet är som följer:

4,5-5 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

pärl eller strösocker till garnering.

Blanda alla ingredienser, forma degen till rullar på ca 4cm diameter. rulla dem i socker, lägg rullarna kallt, skär sen i skivor och lägg på bakplåtspapper, grädda mitt i ugnen ca 9-10 minuter.

Talula: Ja, gör det - de är jättelätta att baka och mycket goda! :)

Anonym sa...

Vilka söta kakor!! Jag är hopplös på att baka, kan inte ens göra sockerkaka :P Men du, muggen från Starbucks, den är ju underbar!

Moa sa...

Åh, tack! Men de är jättelätta att göra, man bara blandar och skär skivor :)

Ja, jag älskar den muggen, jag fick fyra stycken från några kompisar. En av dem hade varit i London på arbetsresa och sprungit runt halva stan i jakt på just den där modellen, då jag beundrat den fast i lila hemma hos dem. Kruxet var att den precis höll på att gå ur produktion så att min kompis stackars man fick leta på massor av ställen innan han hittade rätt. Därför är jag extra glad för dem :)

Anonym sa...

Hi Maria,
I haven't checked on you in a long time, your blog is lovely. I love your pink Starbucks mug, very cute.

Moa sa...

Oh, thank you very much, Stephanie! :) I love that mug too, I got it from some friends of mine. One of them was in London on a work-trip and went all over town to find that specific one as they were going out of production and I had admired my friends' mugs of that model :)

Anna Riklund sa...

Åh, vilke kakor! Och vet du, samma sort fast med just rosa socker har ett väldigt konstigt lokalt namn i Piteå. De kallas för Korv-Viktors öga, eftersom det fanns en alkis i Öjebyn (mamma växte upp där) som liksom hade samma utseende som en sån där kaka. Det du!

Moa sa...

Haha, Korv-Viktors öga! Jag kan inte riktigt föreställa mig hur person kan se ut som ett Brysselkex, men det var hemskt intressant och originellt :)

bagerskan sa...

Åh va fina, min blev definitivt INTE sånna tyvärr... men jag ska upp på banan imorgon igen! Jag ska lyckas!
Kram Karin
www.bagerskan.blogspot.com

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails