19.3.08

Ute på läraruppdrag igen

Idag och igår har jag vikarierat i en IVIK-klass, vilket innebär att jag har haft svenska för invandrare och en mattelektion också. Fast även om det är matte så handlar det hela tiden om språket och hur man uttrycker siffror och att förstå begrepp som fler än, större än och sånt. Det är väldigt roligt om än mycket svårt, för man kan ställas inför väldigt svåra grammatiska frågor som varför vi använder bestämd form eller obestämd form i något visst läge. Det är ju en sak att använda språket korrekt, men en helt annan sak att försöka förklara alla märkliga krumsprång.

Idag skulle jag bland annat förklara ordet "övernattningsstugor", vilket ju inte är ett lätt ord i såna här sammanhang. Jag fick bryta ner det i flera delar och börja med att förklara ordet att ordet "stugor" var flertal av "stuga". När de inte förstod vad stuga var heller så ritade jag på tavlan och sa "ni vet såna här små röda hus med vita knutar" och vips förstod alla vad jag pratade om. Ibland är det bra med stereotyper, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails