7.3.08

Svenska på 60-talet

Istället för en komplicerad internationell överblick kring yrkesgymnasiernas uppbyggnad i olika länder ska jag fokusera mig på att gå igenom några äldre kursplaner från då yrkesprogrammen hade sin egen. Jag stod i forskarsalen på UB och höll på att skratta ihjäl mig när jag läste de mycket exakta instruktionerna kring hur undervisningen skulle gå till i kursplanen från 1960-talet. Om Distributions- och kontorslinjen stod följande:

"Elever från denna linje kommer i mycket stor utsträckning att inför allmänheten representera sina arbetsgivare såväl muntligt som skriftligt. Stor vikt måste därför läggas vid övning av korrekta tilltalsformer, objektivt ordval, precision och tydlighet i artikulation och formulering. Röst- och talvård bör bedrivas ofta och systematiskt, och eleverna bör också beredas tillfälle att avlyssna inspelade affärssamtal, telefonövningar etc, som de själva deltagit i. Mönsterstudium av bandade affärs- och telefonsamtal skall naturligtvis föregå övningarna.

Brevskrivningen bör under första årskursen omfatta endast de vanligaste brevtyperna (förfrågning, offert, beställning) och bör vara integrerad med kursens allmänna innehåll. Affärssamtalet är en lämplig utgångspunkt för brevskrivning, läsning av affärsbrev en annan. Så kan läsning av säljbrev, som eleverna ännu inte är mogna att skriva, inleda formuleringen av en förfrågning. Mönsterstudium bör undantagslöst förekomma."

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails