1.12.08

Lussebak!

I lördags bakades det lussekatter hemma hos oss. Dubbel sats blev det och för den delen både katter och bullformade, med vaniljbullsfyllning. Riktigt goda blev de, även om man inte riktigt kan uppskatta smaken förrän dagen efter då saffransdoften försvunnit lite ur huvudet.

Jag gillade de pastelliga tonerna i den här bilden, så det blev en mjölkbild.

Äkta smör är meckigare att jobba med, men så mycket godare att baka med. Här i min kära Margretheskål. Martin kan aldrig riktigt förstå min glädje över att få baka i en sådan, jag brukar sucka njutningsfullt och säga att jag gillar dem varje gång. Men det är faktiskt roligare att baka med en fin skål än en billig från IKEA. Prova, så får ni se.

Det är något särskilt med kaffebrödsdegar. Det är som att de är slätare i konsistensen än bröddegar. Här en väldigt saffransgul och hjärtformad sådan, speciellt tillfixad för fototillfället förstås.

De färdiga katterna! De bullformade får ni se någon annan gång. Det var faktiskt en riktigt bra idé att göra dem som bullar, för då är det ännu mer socker och smör som förhöjer smaken.

3 kommentarer:

emve sa...

Härliga bilder! Gud vad gott det ser ut :)

Captain S sa...

Jag förstår din glädje! Ska försöka baka lite lussekatter till helgen. Så mysigt och så gott.

(kanske martin förstår om han får en bilformad skål att baka i?! ;)

älskar att du bloggar igen..

Moa sa...

Emma: Tack så mycket, de är riktigt smaskiga :)

Sofia: Haha, jag får fundera på en bilformad skål, det kanske vore något :) Ja, lussekatter är verkligen underbart goda... det känns SÅ bra att ha några påsar i frysen!! Kram

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails