14.12.08

Sömnad och annat pyssel

Idag har jag varit så huslig att jag knappt kan tro det själv. På endast några timmar har jag sytt, strukit och satt upp nya gardiner så att det stått härliga till.

Detta blev senare antingen en brödfatsduk eller en duk till min byrå. Det viktiga är den fina nålen, jag är mycket förtjust i mina skimriga pärlemornålar.

Så här ser den färdiga brödkorgsduken ut. Visst ser det hemtrevligt ut! Nu är det slut på slafsiga servetter som skrynklar ihop sig på botten av brödkorgen.

När jag hade mätt ut min brödfatsduk hade jag en del tyg över och kom på att jag kunde sy en liten duk till min fina vita byrå. En enkel rektangulär sådan, men jag lade till en mönstersöm i form av en hjärt-girland för lite ökad hemtrevnad. Bara en av de mönstersömmar som man kan göra med min fina symaskin från 60-talet.

4 kommentarer:

hummmlan sa...

Hej!
Ja pärlmornålar är så fina!! Jag har precis gjort ett inlägg där pärlemornålar har en väldigt stor del av det hela!

Moa sa...

Ja, pärlemornålar är mycket snygga. Jag ska se om jag kan hitta några fler någonstans.

Anonym sa...

Åhh! Så søtt. Mønstersømmer minner meg om min farmor. Hun hadde en slik symaskin jeg pleide å sy på når jeg var på besøk. Hun sydde på den andre maskinen hun hadde. Dine bilder fikk fram gode minner :)
Ønsker jeg hadde en symaskin jeg og :)

Moa sa...

Tack så mycket! Kul att du fick lite minnen av att se bilderna :)

Ja, det är så skönt med en symaskin. Jag har velat ha det i flera år och blev väldigt glad när jag hittade den här. Inte helt billig för att vara så gammal, men samtidigt hoppas jag att den håller i några år till och då är det ändå värt det.

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails