22.12.08

Sänggaveln börjar ta form

Idag påbörjades Operation Sänggavel, som vi har tänkt på och pratat om under de två senaste månaderna. Jag glömde kameran hemma, så jag kunde inte ta några ordentliga före-bilder, men imorgon ska jag verkligen ta med och fota vackerheten. Det är alltså en drygt hundra år gammal trädörr som vi ska göra om till sänggavel.

Idag har vi slipat den med sandpapper, vilket tog sin lilla tid. Eller rättare sagt, först fick vi ägna en dryg timme åt att montera två bockar vi inhandlat på Jula som dörren senare skulle ligga på. Nåväl, efter den insatsen kunde vi dra igång själva slipningen som var en ganska utdragen historia. Dörren har fem speglar och de är omgivna av snirkliga lister så det tog sin lilla tid att lyckas slipa på alla ytor. Turligt nog hittade Martin en liten spillbit av en björkgren som passade perfekt då den hade en spetsig ände och en kurvig sida som gjorde att jag kom åt överallt jag behövde. Efter middagen spacklade vi alla kvistar och andra skavanker och imorgon är det dags att slipa den ett varv till. Jag är mycket peppad på att se hur den kommer att se ut när den är klar!

2 kommentarer:

hummmlan sa...

WOW! Jag är riktigt sugen på att se den där sänggaveln! Vi har också faktiskt pratat om att göra om en gammal dörr till sänggavel! Såg en annan idé med en gammal dörr, det var några som gjort om en till ett soffbord, riktigt snyggt blev det!
Ha en riktigt God Jul!
P.S Paket kommer förhoppningsvis till dig nästa vecka!

Moa sa...

Ja, jag fotade lite idag fast det blir nog inga jättetydliga bilder. Hann bara ta en närbild innan min käraste stängde garageporten och det blev för mörkt för att fota :) Men det kommer efter-bilder förstås, när den väl är klar. Den är så vacker dörren att jag skulle kunna luta den mot en vägg och bara titta på den också :)

God jul på dig med! Och så spännande med paketet! :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails