14.11.06

Hemkunskap och kaos

Dagens enda lektion var ett tvåtimmarspass med en 9:a i hemkunskap. Det är min handledares ämne och jag tyckte det skulle vara kul att göra något när jag väl var på skolan (eftersom jag skulle stanna kvar på lärarkonferensen sist på eftermiddagen). Det var samma klass som jag hade svenska med igår, den snällare av dem och det är ju bra att lära känna dem ordentligt redan från början. Det var hemskt kul att gå runt och se på när de lagade mat, de var inte sådär jättehusligt lagda precis. Eller problemet är väl kanske att det finns så mycket andra roliga saker att göra, som att hälla chilipeppar på någons rygg eller att spruta tomatpuré på varandra.

Vad gäller själva maten skulle de laga köttfärssås och spaghetti, grahamsbullar och någon slags muffins med glasyr och kokos. Det sistnämnda var det som såg mest makabert ut, glasyren bestod i smält smör och så skulle det blandas i socker och en äggula. Tydligen var det något kinkigt med temperaturerna vid vilka dessa blandningsmoment skulle ske, för vissas sås blev alldeles för tjock och andras blev alldeles för rinnig. Det äckligaste var att vissa inte fått bort all äggvita, så i deras glasyr flöt det runt små stelnade äggviteslamsor.

Även om de (mest killarna förstås) var typiskt zoo-iga idag så är de ändå väldigt söta. Det som är positivt med högstadiet är att många av eleverna ändå är lite småmysiga och de har inget ont uppsåt, de har bara så mycket energi och bus i kroppen. Och man får verkligen skratta mycket åt alla deras upptåg, jag tror det är det som gör att lärare ändå orkar, att man får den där glädjen tillbaka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste kännas skönt att praktiken har börjat - nu är det "bara" att köra fram till jul. Och va kul du verkar ha, trots allt! Nu vill jag börja jobba på högstadiet :)

Kram
Annika J.

Moa sa...

Ja, det är skönt att praktiken äntligen är igång, det är ju något som jag har haft lite ångest för. Och jo, det är ju rätt kul mellan varven faktiskt :)

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails