22.11.07

Barockt citat

Jag var och fikade hos en kompis ikväll och medan hon höll på att greja med några saker läste jag lite i VK. Det mest dramatiska och sorgliga var en artikel om en förståndshandikappad och alkoholiserad kvinna som legat död i sin lägenhet i fyra månader innan hennes bror slog larm och polisen tillkallades för att öppna lägenheten.

Allt det här var ju förstås jättehemskt, men jag kan inte komma förbi en passage i texten som bara var så barock att jag höll på att sätta i halsen. Så här löd den: "Hon levde i misär, var vräkningshotad och saknade en vuxen persons förstånd, men det hindrade inte att hon drack sju dagar i veckan, säger brodern som medger att systerns missbruk skapade konflikter mellan dem." Just den där vändningen "men det hindrade inte att hon drack sju dagar i veckan" var verkligen dramatisk, bitter och, skulle jag säga, en aning opassande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är tråkigt att det så sällan finns någon solskens historia i tidningar. Bara elände i stort sätt. Tycker du inte det?
Tc.
BTW, kommer du på söndag?
http://cityoftheday.blogg.se/1195398658_bloggartrff_i_ume.html

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails