16.10.06

Biblioteksromantik


Jag är hemskt förtjust i att vara på bibliotek, det är nästan som en sublim upplevelse att stå bland hundratusentals böcker och kunna välja vilken som helst. Det är något fint också med den där tanken att man lånar något när man behöver det och sen lämnar man tillbaka det. Bara sådär. För mig handlar det ju annars oftast om att köpa saker som jag efter ett tag inte behöver längre utan istället måste försöka förvara på ett så praktiskt sätt som möjligt. Men nej, här är boken din under några veckor och då kan du passa på att läsa och njuta och uppleva så mycket som möjligt av den, och sen är det någon annans tur.

Jag minns en seriesida i en Bamsetidning jag läste när jag var liten som handlade om Bamses skapare och dennes förhållande till bibliotek. Hans familj var tydligen väldigt fattig, men när han blev nog stor för att kunna läsa tog hans pappa med honom till ett bibliotek och sa att han fick välja vilken bok han ville. Han frågade vad det kostade, och fick svaret ingenting alls. Eftersom jag redan som barn var lite sådär blödig av mig så grät jag en skvätt varje gång jag läste den där serien, om den lilla fattiga pojken som fick uppleva lite sann lycka på ett bibliotek. Men det är ju fint faktiskt.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails