22.10.06

En otrevlig nostalgitripp

I helgen var det högskoleprovet och för att fira det beslöt jag mig för att ta reda på hur väl jag låg till i högskoleprovs-branschen. Jag orkade inte göra hela provet förstås, men några väl valda delar. Engelskan och orddelen hade jag nästan alla rätt på och den enda delen av svenska läsförståelsen jag orkade göra hade jag alla rätt på (texten handlade om särskrivning, så den var rolig, de andra verkade urtråkiga så jag struntade i dem).

Men så kom den, mitt största aber: Diagram, tabeller & kartor. Vilken horribel historia det är! Bara för att bevisa att jag inte är helt dum så gjorde jag hela delen och ansträngde mig till max. Jag halade fram penna och papper och gjorde avancerade procentuträkningar av arealer och antalet ton järnmalm som producerats år 1970. Efter att ha kämpat på i 50 minuter (eller möjligen lite mer), och arbetat upp mig själv till en respektabel ilskenivå, så lyckades jag ändå inte skrapa ihop mer än 12 av 20 rätt. Så bittert! Jag känner dock att hela den delen är så bisarr och märklig. Se exempelvis bilden till höger, jag menar hur i hela fridens namn ska man tyda den? Nu ska jag försöka koppla av och njuta av det faktum att jag aldrig mer behöver göra det här provet - oh joy!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails