10.10.06

Den randiga stolens historia

Igår kom jag att tänka på en speciell stol jag sett på Nordiska Galleriet för några år sen, på den tiden jag fortfarande bodde i Södertälje. Det var så makalöst eftersom den kostade över 90 000 kr, och jag provsatt den någon gång bara för att kunna säga att jag suttit i en stol för närmare 100 000 kr - det är ju faktiskt något som inte gemene man kan skryta om. Så blev jag sugen på att blogga in denna skapelse, men jag hade ingen aning om vem designern var eller vad stolen hette. Eftersom jag är lite förslagen då och då så mailade jag butiken och frågade i största enkelhet vad designern av den fantastiska, randiga plexiglasstolen hette. Idag fick jag rappt nog svaret och jag tyckte det var lite fantastiskt:

"Stolen heter Rainbow Chair och är designad av Patrick Norguet och tillverkades av Cappellini (ej längre i produktion). Stolen kostade i december 2003 91.410 sek och var tillverkad enligt en mycket komplicerad princip som kallas Fusions-teknik. Det innebär att man färgar alla skivor separat och sedan smälter ihop dem vid en exakt temperatur och detta poleras sedan så att den ser ut som att den är gjuten i ett stycke. Som sagt finns den inte längre i produktion, men vi har ju en hel del annat smått och gott i vår butik... Väkommen in!"

Var inte detta underbart, så säg? Jag får lite känslan av att han tänkte att jag kanske var en potentiell kund och intresserad av att köpa mycket dyra och förvisso vackra objekt. Vem vet, han kanske tänkte att jag var en av de Lundberg:arna. Nåväl, stolen är i alla fall fantastiskt vacker och jag har en gång provsuttit Nordiska Galleriets utställningsexemplar. Nu vet ni det.

Bild från The Magazine

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails