17.10.06

Därför är tandläkare rika som troll

Ja, vad ska man säga om dagens tandläkarbesök...

Bra nyheter: Jag hade inga hål. Jag har faktiskt inte haft ett enda hål på snart tio år tror jag. Alltid något positivt.

Halvbra nyhet I: Det jag hade var en tandfraktur = jag har bitit av en del av en tand när jag knaprat hallonmumrikar, men hon tyckte inte det behövde fyllas (= jag sparade 458 kr), alltid något. Jag tycker det känns som en sån utgift jag lika väl kan spara tills jag har ett jobb med tanke på att den där frakturen har varit där sen sist jag var hos tandis för tre år sen.

Halvbra nyhet II: Hon trodde inte att min utväxande visdomstand i undre käken skulle pressa ihop tandraden. Hon menade att tänderna liksom alltid växer lite framåt, och att det förmodligen kommer att bli värre också med åren (yeay!). Men det går liksom inte att göra något åt och kan inte avhjälpas genom att dra visdomstanden, alltså kan den lika gärna sitta kvar. Jag funderade lite på om man kunde sätta in något som kallas retainer som är typ en liten tråd de limmar fast på baksidan för att hålla fast tänderna, men jag fick aldrig någon klarhet i hur mycket det skulle hjälpa. Dessutom tror jag att allt som har med tandreglering att göra kostar skjortan så det får nog bli om några år i såna fall.

Dåliga nyheter: Jag har två outväxta visdomständer i överkäken som skulle behöva dras/opereras ut eftersom de mycket väl kan påverka de övriga tänderna. Kostnad: okänd men hög. Jag ska få en remiss till käkkirurgin där de tar speciella röntgenbilder (till en low low kostnad av 500 kr) för att se hur tänderna ligger och om det går att dra ut dem hos vanliga tandlälkaren (= jag får göra det inom några veckor till ett lägre pris) eller om jag måste operera ut dem (= jag får vänta ca 2 år och det kostar minst tre gånger så mycket).

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails