15.7.06

Matematikens grepp om mig

Av någon anledning är jag väldigt förtjust i tv-serier som har med matematik att göra. Jag kan inte säga exakt var tjusningen ligger, men något attraherar mig oerhört. Imorse till frukost såg jag exempelvis gårdagens avsnitt av Numbers, en amerikansk polisserie där man tar hjälp av FBI-utredarens bror som är mattegeni för att lösa brotten.

Egentligen är seriens manus pinsamt dåligt, flera gånger i avsnittet får polisen Don telefonsamtal av sin smarta bror Charlie där han berättar att han knäckt någon ny kod. "Visar siffornar på det området, säger du? Där har ju våra misstänka en P.O.-box!" Så åker de dit. Det finns också flera tillfällen för mattegeniet Charlie att liksom Rain Man stå och stirra på sifferkombinationer och rabbla siffror lite osammanhängande för sig själv innan han ser något fantastiskt samband eller kan hänvisa till avancerade teorier. Men det kan inte hjälpas, jag är fast i de matematiska formlernas värld.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails