2.7.06

Seminariedramatik och poesi

När jag hade B-uppsatsseminarier i våras hade en klasskompis gjort en analys av ett par dikter, däribland en av Kristina Lugn. Han hade skrivit i uppsatsen att dikten inte var värderande och jag tror att han menade ur ett mer politiskt perspektiv. Jag satt rätt nära min (helt fantastiska) handledare som lugnt satt och bläddrade i uppsatsen tills han kom till bilagorna där dikten stod nedtecknad. Helt plötsligt ropade han ut diktens två inledande rader med en oerhörd inlevelse och väldigt hög röst, sen bankade han sina stora händer i bordet så att kaffekopparna höll på ramla omkull. Därefter återgick han till att diskutera huruvida dikten kunde kallas värderande eller inte. Alla blev helt chockade av hans utspel, men det var hemskt roligt och framför allt mycket dramatiskt. Eftersom dikten av Kristina Lugn är så fin så måste jag återge den här.

Jag vill att du ska komma nu!
Jag vill att du ska komma nu genast!
Miniräknaren ska du ta med dig.
Och Steinwayflygeln.
Du ska ta med dig plåster magnecyl eau de cologne och sanisept
en flaska ramlösa en flaska gin en flaska whisky och en tandbortsmugg
en flaska Ajax och en storpack dormopan en krukväxt och en pizza
och en respirator
Jag vill att du ska komma nu genast!
Och ta mig med storm.
Du ska släcka takarmaturen.
Och tända kandelabrarna.
Du ska dra ur telefonjacken.
Och blåsa upp gummimadrasserna.
Du ska torka mina tårar och tala förstånd med mig.
När solen går ner bakom operan.
Och det är dags att gå hem.
Då ska du komma till mig.
Med ditt hjärta.
Och ditt jaktgevär.
Så att jag aldrig mer tappar fattningen.
I ett smakfullt inrett vardagsrum.
Så att jag aldrig mer står på fönsterblecket.
och verkar lite korkad.
Med en törnros i min hand.
Så att jag aldrig mer kryper genom tunnelbanorna.
Med en pinsam sång.
På mina sprukna läppar.
Du måste komma nu, du måste komma nu genast!
Helt enkelt därför att jag inte står ut annars.
Helt enkelt därför att det pockar på så förbannat.
Helt enkelt för att jag är en helt vanlig kvinna.
Fullt frisk och måttligt överviktig.
Ganska huslig, hjälplsam och nervös.
Snäll och rar och mycket rädd.
Med allmänna intressen och en slumrande litterär ådra.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails