12.3.07

6 rafflande avslöjanden

Jaha, nu har jag blivit utmanad av Anna & Frida att nedteckna 6 konstiga (eller okända, lägger jag till) saker om mig själv och utmaningar bör man ju anta, so here it goes:

1. Jag har en extrem talang för att försätta mig själv i märkliga situationer. En vinter när jag bodde i Södertälje promenerade jag längs kanalen och efter en krök där det blir en tvär uppförsbacke blev vägen plötsligt mycket hal. Att gå på vattnig is i uppförsbacke utan räcke går ju inte, jag insåg att jag skulle åka rutschkana ner i kanalen. Men eftersom jag alltid kommer på egna lösningar så började jag försöka klättra längs sidan av cykelvägen, där det alltså var en snötäckt sluttning. Min tanke var att hålla mig nära vägen men ändå i snön, men det gick inte så bra alls. Det hela slutade med att jag satt hukad mot den mycket branta sluttningen några meter upp från cykelvägen och desperat höll fast mig i en tuva gräs. Inombords sparkade jag mig själv för att jag varit så lat att jag inte bara direkt vände om. Jag såg framför mig hur jag skulle kunna skrika några desperata skrik och att någon skulle ringa brandkåren, som sen ackompanjerade av lokaltidningen skulle komma och hämta ner mig. Jag beslutade mig för att istället backa ner, vilket var lättare sagt än gjort. Det var på skakiga ben jag sen tog mig tillbaka samma väg som jag kom.

2. Jag är oerhört svag för allt som har med romantik att göra och äger en större samling romantiska romaner än jag skulle vilja tillstå. Jag har en bokhylla full med klassiker och skollitteratur (däribland Foucault, Bourdieu och Heidegger) som står mer mitt i lägenheten, sen har jag en annan, mer undanskymd, bokhylla där jag har romantisk litteratur i två rader (så att det ska se lite mindre ut) plus en flyttkartong som är halvfull som ingen ser. Det gäller att visa sig från sin mest kulturella sida.

3. Jag älskar saltlakrits och skulle antagligen kunna äta ett kilo salta fiskar och häxvrål varje dag om det inte vore för att det skulle ge såna hemska biverkningar.

4. Jag är extremt mörkrädd och paranoid och varje kväll innan jag går och lägger mig måste jag titta under sängen för att se att det inte ligger någon där. Det här är ändå en förbättring från när jag var liten, då var jag så rädd för att någon skulle sticka fram en arm och ta tag i mitt ben att jag tog sats och liksom slängde mig upp i sängen. Jag kontrollerar också att ytterdörren är låst minst fem gånger innan jag kan släppa tanken på att någon ska ta sig in.

5. Jag är en förhållandevis glad person, även om jag ganska lätt kan bli irriterad på saker och ting. Riktigt arg blir jag väldigt sällan, men när det väl händer är det bäst att hålla sig undan. Som liten kastade jag en gång iväg en mjölktetra från köket till vardagsrummet i ren och skär ilska.

6. Jag har inga som helst problem med att se en bra film eller tv-serie om och om igen. Jag blir liksom aldrig less. Det är samma sak med böcker, mina bästa böcker har jag läst 10-15 gånger. Det har säkert någon avancerad psykologisk förklaring, men för mig handlar det om trygghet och om att veta vad man får. Plus att jag gillar att bli underhållen också.

Det var det. Eftersom jag inte har så många aktivt bloggande vänner så nöjer jag mig med att utmana Sofia. Och Tobias förstås, om du vill uppdatera sin blogg med något annat än rättsfall.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails