26.3.07

A diamond is forever


Svenska är mitt favoritämne av de två ämnen jag ska undervisa i, men Media har sina sidor det också. Till exempel gillar jag det här med att verkligen koppla samman reklam- och mediasaker till deras samtid. Jag läste precis en artikel på DN som handlar om en av mina små favoritmediehistorier. Det är historien bakom den ytterst välkända reklamsloganen "A diamond is forever", som såg dagens ljus i mitten av förra seklet.

De Beers, ett stort diamantföretag, anlitade en reklamfirma för att hitta en ny marknad och få fart på försäljningen. I depressions- och krigtstider ville folk, förståeligt nog, inte spendera sina pengar på diamanter och dessa var för övrigt inget som amerikanerna kopplade samman med lyx och kärlek. Efter diverse undersökningar kring hur kärlekspar såg på romantiska presenter skrev en copywriter på N W Ayer den slogan som sedan definierade hela den enorma kampanjen och som sen blev företagets officiella motto. Hur det gick sen vet vi ju också, enligt artikeln i DN står USA numer för 50 % av världens diamantkonsumtion. Det var en lyckad dag på jobbet helt enkelt när meningen "A diamond is forever" växte fram.

Bild från USA Diamond Rings

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails