20.3.07

Gapa stort och säg ett snällt ord

Jag har tänkt på det här med feedback. Vi människor verkar för det mesta tycka mycket om när andra ger feedback på det vi gör, eller när vi får höra av andra hur de uppfattar oss. På förra praktiken fick Svenska C-eleverna tillsammans med en studievägledare fundera mycket på det där med egenskaper, då hela tiden kopplat till olika yrken eller yrkesområden. Jag och min handledare var också med och det som var så intressant för mig var att se hur eleverna gick till väga för att klura ut vilket jobb jag skulle passa på när de bara hade känt mig i 20 minuter. Med hjälp av några frågor kring vad jag gillade att göra på fritiden så hade de ändå placerat in mig ganska bra.

Sista gången kände vi alla varandra lite bättre och då skulle vi skriva ner på ett papper saker vi gillade att göra. Därefter fick vi i grupper läsa någon annans papper medan den gick ut ur rummet och skriva ner egenskaper vi tyckte att den personen hade och vilka yrken den skulle passa som. De tre killar som jag jobbade med hade placerat ut följande yrken på mig: lärare, recensent, fotograf, bibliotekarie och klädbutiksbiträde. Lärare var ju givet, men de andra yrkena var väldigt korrekt inprickade eftersom jag har recenserat film och böcker för en tidning, älskar att fotografera och bibliotekarie skulle helt klart fungera. Jag har dessutom nyligen sökt extrajobb i klädbutiker, så det var också rätt inprickat.

Min poäng (förutom att berätta om hur lättgenomskådad jag är) är att jag fascineras lite över hur vi lever upp när vi får den här typen av bekräftelse eller när diskussionen fokuseras kring våra egenskaper och sätt att vara. Killarna hade små, generade men nöjda leenden när vi andra pratade om vilka egenskaper hos dem som hade lett oss till att tänka att de skulle passa för ett visst jobb. Vi borde helt enkelt bli bättre på att säga till varandra vad vi tycker är bra med den andra, ge bra kommentarer och feedback på det människor gör och rent allmänt intressera oss lite mer för vår omgivning. Då skulle alla bli lite gladare, tror jag.

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails