23.3.07

Boktips om kärlek

Jag läste precis en spännande bokrecension på DN om Alain de Bottons bok "Kärlek. En betraktelse" och blev väldigt sugen på att läsa boken. För några år sen när jag läste Estetik på Södertörn ingick det en kurs som hette Könsskillnadens filosofi och där är jag tämligen säker på att en essä av Alain de Botton ingick, även den hette något med kärlek. Jag gillar förresten hans namn, det gir mig av någon anledning Alice i underlandet-känslor och det brukar båda gott. På DN kunde man också läsa ett utdrag ur romanen och det slukade jag med största förtjusning. Ett stycke jag fastnade för var den här skarpa iakttagelsen kring flygplanens små säkerhetsbroschyrer:

"Passageraren till vänster om mig hade - kanske som ett utslag av morbiditet - tagit av sig sina hörlurar för att kunna studera foldern med säkerhetsföreskrifterna som förvarades i fickan på stolsryggen framför henne. I foldern avbildades den ideala flygplanskraschen: passagerare som lugnt och utan åthävor lämnade planet på land eller i vatten, damer som tar av sig sina högklackade skor, barn som med stor fingerfärdighet blåser upp sina flytvästar, en flygplanskropp som fortfarande är intakt, flygfotogen som på något mirakulöst sätt inte antänds."

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails