22.3.07

Datorpyssel ur sociokulturellt perspektiv

Så, nu har jag scrapbookat lite igen. Det här är ju i sockersötaste laget förstås, men jag ville mest testa att rotera bilder i ett av lagren utan att behöva rotera hela alltet. Det fanns ingen tutorial om det, däremot hittade jag svaret i min "Fotoretuschering för dummies" som jag fyndade för 25 kronor förra året. Underbart nog gick det väldigt snabbt att få till de molniga hörnen nu när jag verkligen greppat hur man gör.

Det är faktiskt precis som i sociokulturell teori: jag befinner mig i den proximala utvecklingszonen (skillnaden mellan det jag kan och det min lärare kan) och den andra (hon som skrivit instruktionen alltså) visar mig hur jag ska göra. Som en bonus är dessutom instruktionen uppdelad i numrerade steg, något som inom sociokulturell teori kallas kommunikativa stöttor. Sen har jag internaliserat och automatiserat kunskapen och kan lära den vidare. Det ni!

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails