28.3.07

Efterlyst, igen

Till mitt förra inlägg om Efterlyst måste jag tillägga att programmet faktiskt inte bara är harmlöst komiskt. Eftersom jag inte själv sett programmet mer än ett fåtal gånger kan jag inte helt säkert uttala mig om innehållet. Det jag vet är dock att många som ser programmet uppfattar det som ett seriöst faktaprogram eftersom polisen är inblandad. Enligt min erfarenhet verkar tonårskillar vara förtjusta i programmet och på mina olika praktikplatser har jag flera gånger stött på elever med rasistiska åsikter som hänvisar till Efterlyst som källa för deras övertygelse om att invandrare begår de flesta brotten i Sverige.

Naturligtvis är invandrare i det här sammanhangen människor med icke-västerländskt ursprung/utseende, eftersom eleverna för det mesta inte har en aning om att ungefär hälften av invandrarna i Sverige är från de andra nordiska länderna, främst Finland. När jag jobbar som medielärare ska jag helt klart göra ett projekt där eleverna får analysera tv-program, och däribland Efterlyst, för att se hur dessa främjar kulturella stereotyper, vilka retoriska knep som används, hur innehållsurvalet påverkar etc. Det är väl naturligtvis inte Efterlysts avsikt att späda på fördomar, men det blir lätt stereotyper och skurkifiering av mer än den enskilda brottslingen när det handlar om kortfattade beskrivningar av människors utseende och att alla brottslingar liksom blir jagade även av tittarna, eller som han skrev i tv-krönikan "den stora detektiven allmänheten".

Inga kommentarer:

Kanske du gillar:

Related Posts with Thumbnails